Heartbeat

Selasa, 27 November 2012

happy birthday angah


Hari ini 27 November.....19 tahun yang lalu sekali lagi aku disorong ke bilik pembedahan untuk melahirkan seorang lagi bakal khalifah di bumi ini...begitulah harapan dalam kesakitan...kelahiran kali ini agak awal daripada jangkaan tarikh bersalinku yang sepatutnya 4 Januari 1994...tersangat awal...

Sebenarnya aku megalami kelainan di hujung kehamilan kali ini... dah seminggu aku diganggu kesakitan seperti saat-saat nak melahirkan...tetapi peliknya ia hanya bermula pada waktu maghrib dan berakhir menjelang waktu subuh...sebelah siangnya langsung x mengalami kesakitan malah boleh pula berjalan-jalan , beriadah dan sebagainya...entah...langsung x terfikir nak rujuk kepada doktor pakar...hanya rujuk kepada klinik di kampung...xde apa-apa kelainan katanya...anak normal, kedudukan xde masalah...ermmmm...

Namun masuk malam ke-7 aku dah mula rasa nak marah...ngapa jadi macam ni???..mujurlah masa tu aku dan hubby sedang bercuti...balik ke rumah mak.. Mak ngn ayah (semoga arwah ayah dicucuri rahmat Allah dlm persemadiannya) pun x tau nak buat apa dah.. Lastly panggil bidan kerajaan di klinik kampung kami...apabila dibuat pemeriksaan, jalan dah terbuka 3cm...apalagi aku terus di hantar ke HTAA dengan ikhsan bapa saudaraku (Allahyarham Abdul Hamid bin Ismail - semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya..)

Sampai di hospital aku diperiksa lagi..wah, dah buka jalan 7 cm...Aku dihantar suami ke bilik bersalin..malangnya jalan kembali tertutup menjadi 3 cm...sakit semakin menggila dan x berhenti-henti..akhirnya doktor mengambil keputusan untuk melakukan pembedahan...

Maka jam 8.00 pagi 27 November 1993, lahirkan si angah yang dinamakan Mohammad Faruq oleh ayahandanya yang membawa maksud "pemisah antara yang haq dan batil"... begitulah...angah di tahan di wad dalam inkubator selama seminggu...Alhamdulillah angah x mengalami sesuatu yang merungsingkan walaupun dilahirkan awal...

Sebulan selepas itu, aku dipinjamkankan sebuah buku oleh seorang rakan...artikel di dalamnya ada menyebut tentang 'sakit main-main' sebelum bersalin ( dah x ingat nama istilah dan nama bukunya tu..)...Rupa-rupanya kejadian yang berlaku kepadaku bukanlah kejadian baru dan luar biasa seperti yang aku fikirkan...Yalah mungkin dah takdir aku terpaksa melahirkan anak secara pembedahan buat kali ke-2...dan itulah akibatnya susah sangat nak jumpa dan merujuk kepada doktor...fobia dengan hospital membawa padah kan,kan,kan....

Sekarang angah dah besar, dah 19 tahun hari ni...sekarang menuntut di UMS dalam bidang boiteknologi..syukur. alhamdulillah.. selalu mengeluh...susahlah,,payahlah & macam-macam .. sempena hari jadi angah hari ni  mak buat sarapan special...walaupun angah x dapatpun nak merasa.hehe.. dan diiringi dengan kata-kata ini:

"semua akan jadi susah jika kita fikirkan susah...sesusah manapun hadapi dengan tabah kerana Allah sentiasa bersama..Kita sendiripun dijadikan Allah...lalu mengapa kita selalu lupaknNya. IngatiNya, DekatiNya, syukuri nikmatNya, berdoa dan bermohon kepadaNya dikala susah lebih-lebih lagi dikala senang..Dia tidak sekali-kali meninggalkan kamu melainkan kamulah yang sentiasa lalai bersujud kepadaNya...Dia akan memudahkan kamu jika kamu bermohon kepadaNya kerana tiada yang mustahil bagiNya.Allah maha pengasih dan maha penyayang... Good Luck & Happy Birthday my son...we miss & really love you forever..." 




Tiada ulasan: