Heartbeat

Jumaat, 19 Julai 2013

Akhirnya mak pergi jua

Assalamu'alaikum....
Dah lama x bercerita...bermula dengan line internet yang amat teruk, mood yang tidak menentu, kesebokan tugas dan seribu satu macam masalah (helah hehe ) maka lamalah blog ini terabai begitu sahaja..walaupun sesekali rindu menggamit dan idea mencurah-curah...tetapi hanya tinggal dalam minda tanpa mampu dikeluarkan...

Alkisahnya hari ini, 19 Julai...tetiba aje teringat kat aruah mak mertua... bukanlah selama ini x ingat, tapi hari ini lebih-lebih lagi rasanya setelah berpeluang mengintai-intai n3 lama yang sesekali ada bercerita tentang dia..

Mak dan lebih 6 bulan pergi menemui Yang Maha Esa..pergi dalam keadaan amat tenang..namun sesekali terasa rindu yang amat dalam...maklumlah selama ini hari-hari nampak muka tiba-tiba hilang begitu..

Betullah mak memang dah sakit..sakit asma...tapi cuma sesekali datang menyerang lebih-lebih lagi kalau x dijaga makannya.. Selebihnya mak kelihatan sihat, masih kuat berjalan, menjaga dan mengasuh cucu yang tinggal bersamanya, menguruskan rumah tangga..memasak mengemas dan sebagainya...Masih memasak sehingga hari terakhirnya dipinjamkan nafas..

Dalam usia 79 tahun, dia tidak pernah penat melakukan segalanya...malah pada sebelah paginya sempat lagi , dia ke klinik mengambil ubat dengan dihantar oleh angah...membelanja angah makan, pergi ke pasar dan membeli belah..

Pulangnya sempat lagi memasak tengah hari untuk keluarganya... itulah emak....

Perginya keseorangan...tanpa pesan, tanpa tanda...namun menurut kata ayah mertua, beberapa malam sebelumnya dia ada bermimpi, mak tiba-tiba hilang semasa mereka berdua sedang berjalan...masing-masing juga sempat memohon maaf antara satu sama lain...mungkin mak tahu umurnya xpanjang lagi...agaknyalah...

Banyak kenangan bersama mak... lebih-lebih lagi anaknya iaitu pasangan hidupku...masakan mak keutamaannya...setiap hari mak akan menyimpan makanan untuknya..Hari-hari juga, dia akan makan di rumah mak..kalau tak tengah hari, pada waktu malam..aku akur dengan tabiat suamiku yang satu ini...memang tak dinafikan masakan mak memang sedap...mungkin dimasak dengan penuh kasih-sayang untuk orang tersayang.

Kini tiada lagi masakan air tangan mak....banyak yang belum ku kutip ilmu masakannya...tapi selalunya kalau kami berkunjung, dia akan memberi kebebasan untuk aku memasak... xpernah diperkecilkan...hanya tersenyum sahaja...walau entah bagaimana rasanya..

Kesian suamiku...hilang nikmat menikmati masakan mak lagi...Tapi begitulah hidup ini... yang hidup pasti mati, entah bila, bagaimana dan dimana tetap menjadi rahsia...hargailah semasa masa ada..

Untuk mak...damailah di sana...kami sentiasa mendoakan kesejahteraan mak di sana...semoga roh mak ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh...aminn..Al Fatihah..


Tiada ulasan: